Een bestaand PDF bestand beveiligen met een wachtwoord tegen openen. Daarvoor heb je het programma PDF Creator nodig. Dit programma is gratis te downloaden en is in feite een virtuele printer die in Windows geïnstalleerd wordt. Na installatie van het programma staat dit in je lijst van printers.

Open een bestaand pdf bestand (meestal automatisch) in Adobe Reader. Ga naar Bestand en Afdrukken. Kies in de lijst van printers PDFCreator

Klik op: Afdrukken Klik in het volgende scherm op: Instellingen

Klik in het volgende scherm eerst op: Formaten (links) en dan op tabblad: Beveiliging

Vink aan: Beveiliging gebruiken en vink aan: Wachtwoord vereist voor openen

Klik op: Opslaan. Je instellingen zijn nu opgeslagen (het bestand nog niet).

Klik in het volgende scherm op: Opslaan

Vertel in het volgende scherm waar je het bestand op wilt slaan en geef het een bestandsnaam mee, anders dan het origineel!!!

Zo blijft het origineel nog onbeveiligd bewaard als back-­‐up voor jezelf. Geef in het volgende scherm een wachtwoord op.

Herhaal dit en klik op: OK.

Het beveiligde bestand is opgeslagen.

PAS OP: Een verloren wachtwoord is niet meer terug te halen!