YouTube heeft aangekondigd dat het vanaf volgende week een abonnement gaat aanbieden onder de naam YouTube Red. Gebruikers krijgen geen advertenties meer te zien en de videosite wil klanten lokken met exclusieve content van bekende YouTube-kanalen.

 

Met de dienst wil YouTube de concurrentie aangaan met diensten voor video-on-demand als Netflix, zo blijkt uit de informatie die Google heeft vrijgegeven tijdens een eigen evenement in de Verenigde Staten. Onder meer de Zweedse YouTube-ster PewDiePie zal een van de series gaan maken die alleen te zien zijn op YouTube Red, waarin hij in het echt enge situaties zal tegenkomen uit games. Naast de exclusieve video's verwijdert YouTube voor gebruikers van Red advertenties op de website en in de app.

Daarnaast krijgen gebruikers de mogelijkheid om video's offline op te slaan om te kijken als er geen internetverbinding in de buurt is. Bovendien zit YouTube Music, een nieuwe muziek-app van de videosite, in het abonnement inbegrepen. Wie een abonnement afsluit op een van beide diensten, krijgt ze allebei.

Een abonnement kost tien dollar per maand. YouTube begint volgende week met de verkoop van Red-abonnementen, maar dat gebeurt vooralsnog alleen in de Verenigde Staten. Andere landen volgen pas in 2016. Of en wanneer gebruikers in de Benelux Red kunnen afnemen, is nog onbekend.